En betraktelse.

I juli 2011 har det gått 50 år sedan Ernest Hemingway tog sitt liv i den lilla staden Ketchum i Idaho i USA.

Han ligger begravd på Ketchum cemetery bredvid sin fjärde och sista hustru Mary.

Hemingway gjorde sig känd som författare och krigskorrespondent och som fiskare, jägare och tjurfäktningsexpert.

Femtio år efter Hemingways död säljer hans böcker fortfarande i miljonupplagor och en hel möbelserie och flera barer och hotell och skolor runt om i världen har uppkallats efter honom. Hemingway var lätt att parodiera, men svår att imitera.

I denna bok analyserar Nils Erik Forsgård arvet efter Ernest Hemingway. Han läser Hemingways romaner och noveller på nytt och han besöker alla de platser som Hemingway en gång gjorde kända. Forsgård visar på den stora komplexiteten och kontinuiteten i Hemingways liv och verk och hans bok blir indirekt också en kommentar till globaliseringens mekanismer.

Boken är illustrerad med Forsgårds egna fotografier och med fotografier ur Hemingwaysamlingen vid JFK-Library i Boston i USA.

 

 

PRESSRÖSTER:


"...väldigt, väldigt spännande och väldigt, väldigt lärorikt, förutom att det är kul och ren underhållning (...)".

JOHN CHRISPINSSON, Go'kväll, SVT, 30.9.2011 

 

"Här besöker han Paris, Key West, Nairobi och Pamplona. Det är hotellrum, barer, gator och torg. Och i det här spränger han in stycken från böckerna, blandar lite biografiska uppgifter med  analyser av olika passager i böckerna. Han kallar den här boken inte för en biografi utan för en betraktelse - ett ovanligt lyckat angreppssätt på en författare som Ernest Hemingway."

URBAN BJÖRSTADIUS, VETENSKAPSRADION FORUM, P1, SR

 

"Forsgårds utomordentligt intressanta studie (...). Som satsning är boken imponerande rik; i en ordningsföljd snarare dikterad av flygbolagens prissättning än av forskarens krav på strikt kronologi, har Forsgård gjort fruktbringande nedslag i de flesta miljöer där Papa Hemingway tryckt sin tunga stämpel".

NALLE VALTIALA, HUFVUDSTADSBLADET, 18.10.2011

 

"Som ein forstår, er boka både ei personleg reiseskildring frå Forsgårds side og ei oppdagarferd i livet og bökene til Hemingway. (---) Hemingway dikta stort i bökene sine, men ikkje mindre i samtalane med vener og saerleg journalistar, som slukte alt rått, slik dei gjerne gjer når dei taler med ein vidgjeten og omsverma person. Men kanskje nett difor er diktinga hans så rik, så ujamn og så mangslungen, og forskinga om han og ryet hans så uhyre at ein verkeleg treng ei flanering som Forsgårds for å bli mint om kven han var.

KARSTEN ALNAES, DAG OG TID, 28.10.2011 

 

"Forsgårds betraktelse på temat Hemingway är ett värdefullt tillskott till forskningen om denne och dessutom njutbar läsning. Han lyckas kombinera klarsynthet vad gäller objektets mänskliga tillkortakommanden med respekt för personen. Genom hela betraktelsen går en sorts upptäckarglädje som gäller både Hemingways skildringar och möjligheten att - än en gång - skildra Hemingway".

MAJ-BRITT HÖGLUND, VASABLADET, 1.11.2011

 

"Resan har resulterat i en fin bok. Den handlar om Hemingway med Forsgårds ögon, utan att alls handla om Forsgård. Den handlar om Paris, Madrid, Key West, Venedig, Nairobi och Ketchum (och många andra ställen också). Den handlar om en mycket ung man som reser ut till ett krig och om hur resten av hans liv på något vis handlar om det kriget. Den handlar om en man som är mycket intelligent och mycket tröttsam och inte alls snäll. Den handlar om fruar men inte alls om barn. Och den handlar om död men inte alls om livet efter döden."

SOFIA TORVALDS, KYRKPRESSEN, 3.11.2011

 

"Forsgårds skildring är nyanserad där han följer Hemingway i spåren, från Paris och Pamplona till Kuba och Key West. Han noterar hur man i turismens tecken fortsätter att sprida skeva men säljbara myter av den världsberömde författaren. (---) Den största förtjänsten med boken är att Forsgård lyckas plocka de mytiska plaggen av en författare som till sist framstår som mänsklig, sårbar och möjligen fångad i sin egen myt. Hemingway påstod tidigare i livet att han tålde minst tio gånger så mycket alkohol som vanliga människor. Det må ha varit sant när det gällde förmågan att svepa drinkar under en kväll. Men när han 2 juli 1961 satte ett dubbelpipigt jaktgevär mot pannan, i den lilla staden Ketchum i Idaho, var han plågad både av alkoholism och svåra depressioner."

MATS DAHLBERG, NYA WERMLANDS TIDNING, 17.11.2011

"...ett imponerande material i en omfattande studie, en betraktelse med hans egen term, rapsodiskt strukturerad enligt tidens modell och skriven med spänst och sting".

NALLE VALTIALA, SVENSKA DAGBLADET, UNDER STRECKET, 18.11.2011

"Som de flesta litteraturintresserade människor har jag läst mer om Ernest Hemingway än av honom. Ändå slukar jag Nils Erik Forsgårds "En betraktelse" från pärm till pärm. Det är nog det dramatiska tonfallet i de två första raderna som fångar mig. Det och Forsgårds nyfikenhet och ständiga närvaro i texten. Han berömmer, med rätta och som alla andra, Hemingways sätt att skriva, med så lite utsmyckningar som möjligt, men Forsgård är inte så illa själv: "Han var ingen stor filosof och många av hans påståenden fladdrar lika vilsna i luften som en vit flagga i gränstrakterna mellan Palestina och Israel."

CHRISTER B. JOHANSSON, TIDNINGEN KULTUREN, 20.11.2011

 

"I sina bästa ögonblick är han inte långt ifrån genremästaren Jolos stilistiska elegans. (---) Sättet att närma sig en monumental gestalt är fruktbart, det är många upplevelser rikare man lägger ifrån sig Nils Erik Forsgårds levnadsteckning över en av 1900-talets mest omskrivna författare".

HENRIK OTHMAN, ÖSTERBOTTENS TIDNING, 29.11.2011

 

"Betraktelsen är uppbyggd som ett referat där Forsgård varvar information om Hemingways böcker och deras tillkomst med biografiskt material om författarens, hans fruar, vistelseorter och korrespondens. Forsgård har dessutom gjort en resa i Hemingways fotspår och väver mellan varven in berättelsen om sina egna upplevelser, som bland annat inkluderar en tjurrusning i Pamplona. För helheten är detta grepp lyckat, eftersom det tillför en viss dynamik, men bokens stora behållning ligger ändå i den smidiga fackprosan om Hemingway och hans texter. Den är både levande och medryckande."

FREDRIK SONCK, NY TID, 49 / 2011

 

"Boken om Hemingway fyller ut hans profil och det är intressant att se hur liv och verk hänger ihop. Och det här är inte en renodlad macho-bok, den förtjänar en större publik".

BENITA M. EKLUND, ÅLANDSTIDNINGEN, 14.12.2011

 

"...av Nils Erik Forsgårds styva jobb kan jag inte låta bli att imponeras".

OLLE LUNDQVIST, NORRAN.SE, 28.12.2011

 

"Genom Forsgårds grundliga beskrivningar av lokalerna känns det överflödigt att man gör de resorna själv. Han flyter lätt in i miljöerna, på alla platser söker han efter folk som haft med föremålet att göra, barägare eller fiskekamrater eller vaktmästare i numera museala hus. En del är talföra, andra inte, men det spelar inte så stor roll, atmosfären kan alltid skildras. Sålunda åker han till Paris och Madrid och Venedig, till skidorten Schruns i Österrike där Hemingway semestrade på 1920-talet, till boningshusen i Key West och Havanna, till en fiskeby i Peru där man försökte spela in Den gamle och havet, och till sist till skidorten Ketchum i Idaho, där författaren tog sitt liv, liksom fadern gjort före honom.

GUNNAR BALGÅRD, VÄSTERBOTTENS-KURIREN, 28.12.2011

 

"Hemingway påstod att han sökte det sanna då han skrev. Uppenbarligen var han inte lika sanningssökande när det gällde att skapa bilder av sig själv. Han överdrev, skarvade och ljög om sin krigstjänst under första världskriget, om sina kvinnoaffärer och om sina böcker. Ofta tycks han ha velat spä på bilden av sin manlighet. Forsgård lyckas klä de mytiska plaggen av en författare som till sist framstår som (...) tragiskt infångad i sin egen myt".

FREDRIK BORNESKANS, VÄSTERBOTTENS FOLKBLAD (ÅRETS BÄSTA BÖCKER), 17.12.2011

 

”En annan förtjänst i biografin är Forsgårds flitiga citerande ur recensioner, och det som han gräver fram rubbar åtminstone min bild av Hemingways kritikerstatus. Långt ifrån hyllad var han under stora delar av livet, i synnerhet under den långa perioden mellan genombrottet ”Och solen har sin gång” (1926), där han boxade sig in i de litterära salongerna, och ”Den gamle och havet” (1952). Den bild som citaten ger, och i samspel med hela biografin, är den av ett författarskap som fastnade i manér och upprepning, svaldes av sin egen myt.”

KRISTIAN EKENBERG, ARBETARBLADET, 7.1.2012

 

"...en mycket fin skildring och även om man blir sittande utan några säkra svar, så har åtminstone Forsgårds tänkvärda och reflekterande bok öppnat nya vinklar för mig".

JAN SANDSTRÖM, ARVIKA NYHETER

 

"Hela betraktelsen är en gåva till läsaren. Jag vågar inte ens tänka på hur många timmar som Forsgård har lagt ner på boken".

CAMILLA SANDBERG, VÄRNAMO NYHETER

 

"...ett beundransvärt flyt i den mastiga luntan. Boken är lättläst, underhållande och mycket intressant för envar som någonsin har intresserat sig för författarskapet". 

TOM ÖSTLING, NYA ARGUS, 2-3 / 2012

 

"Forsgård gör noggranna läsningar av Hemingways romaner och noveller på ett inkännande sätt och det här arbetet blir i alla fall för mig en minnestripp till det hemingwayska landskapet som jag inte besökt på länge.Han kallar det sin uppgörelse med Hemingway men jag tycker inte det är så mycket av det. Det blir mera av en pilgrimsfärd till heliga platser och ofrånkomligen ett slags hemingwayskt sätt att skriva om idolen. Och det må väl vara hänt för det är i högsta grad läsvärt".

HÅKAN ANDERSON, HELAGOTLAND.SE, 12.4.2012

 

samt i

 

Sundsvalls-Tidning och Västerbottens Folkblad utsedd till en av årets fem bästa böcker år 2011

 

ISBN: 9789515228413
Utgivningsår: 2011
Cirkapris 28.90 €
Bandtyp: Inbunden
Ladda ner fullstor bild